Door wie?

Mijn naam is Hetty Joustra en ik ben vanaf 1990 werkzaam binnen de autisme hulpverlening. Gestart als orthopedagoog, later werkzaam als GZ psycholoog en cognitief gedragstherapeut. In 2009 ben ik door Bob en Lynn Koegel opgeleid als Docent en Supervisor Pivotal Response Treatment (level 5), een methodiek die mijn kijk op autisme heeft veranderd. Mijn missie is het verspreiden van kennis over de PRT, zowel onder ouders als onder professionals.

Mijn eerste kennismaking met autisme was met Kate, een meisje van 7 jaar, waar ik als derdejaars student Orthopedagogiek een klein jaar als au pair de zorg over mocht dragen in de VS. Kate kon zich urenlang vermaken in de zandbak, met 2 bekertjes, het zand overhevelend van het ene naar het andere bekertje. Ze leek zich in haar spel te verliezen en ik vroeg me destijds al af : “wanneer heeft ze hier genoeg van, wanneer bedenkt ze dat ze iets anders wil doen, waar is haar “ik”. Kate was voor de dagelijkse zorg sterk afhankelijk van haar omgeving en ze zat veelal in haar eigen wereldje met haar Teddybeer. De enige keren waarop zij zich actief tot de ander richtte, was wanneer ze rondgedraaid wilde worden. Dan zette ze taal communicatief in:  “Go again please” en natuurlijk werd ze meteen beloond met datgene waarvoor ze wilde communiceren. PRT was mij toen niet bekend en achteraf heeft hier de basis gelegen: het uitlokken van initiatief door aansluiten bij de interesse.

Ervaring binnen de autismehulpverlening heb ik opgedaan bij Altrecht, Het Dr. Leo Kannerhuis en Centrum Autisme. Sinds 2015 ben ik vrijgevestigd. Wel blijf ik betrokken bij de PRT cursus die wordt aangeboden door Centrum Autisme en geef ik verschillende cursussen bij de RINO waaronder modules binnen de GZ opleiding.

Na afronding van mijn studie Orthopedagogiek was het mijn wens om in een autismeteam te werken. Deze teams waren opgezet binnen de RIAGG. Gestart als hometrainer en later werkzaam als GZ psycholoog binnen Altrecht,  het Dr. Leo Kannerhuis en bij Centrum Autisme. Vanaf juni 2015 ben ik werkzaam vanuit mijn eigen praktijk.

In 2012 kreeg ik een telefoontje van de vader van Kate, Dr. Koning, “of ik in juli iets te doen had”.  Hij had, als gepensioneerd chirurg, een project opgezet in een ziekenhuis in Addis Abeba (Ethiopië) om kinderen met hydrocephalus te kunnen opereren. Daarnaast was hij betrokken bij de oprichting van een school voor kinderen met autisme (The Nehemiah Autism Center). Hiervoor zocht hij een autismespecialist voor deskundigheidsbevordering aan de leerkrachten en ouders van deze school. Inmiddels heb ik ervaren hoe belangrijk het is voor deze gezinnen dat er opvang en onderwijs aan deze kinderen geboden wordt.

Beide projecten zijn onder gebracht bij de ‘ReachAnotherFoundation’ en inmiddels is er een Nederlandse ReachAnother, een stichting die o.a. als doel heeft het helpen opzetten van scholen voor kinderen met autisme in Ethiopië. (zie: http://www.reachanother.nl)